Fa una hora que
el museu ha tancat les portes, el vigilant roman adormit a una cadira de fusta extremadament incòmode. La nit anterior ha estat de festa fins sortir el sol,
s’ha dutxat i ha anat a treballar. Ha aguantat com ha pogut tot el dia, fent
veure que no s’adormia i evitant estar quiet, però a la que ha sonat el timbre
i tothom ha abandonat l’edifici, s’ha assegut a la cadira de la sala quatre i,
sense ni tan sols fer la ronda de reconeixement, s’ha quedat adormit
completament.
Una de les sales, la número vint, està dedicada temporalment a Jan Saudek. Les
seves obres estaran aquí durant dos mesos. No són les més aclamades, hi ha qui
diu que no ha inventat res de nou, que no val la pena veure les seves
vulgaritats; però alguns altres visitants no perden detall de les seves
fotografies.
Amb les llums del
museu apagades, només amb les d’emergència connectades, Roberto Giraldés surt
del seu amagatall. Ha restat immòbil en una cantonada
perduda de la sala cinc, agenollat i amb el cap entre les cames, gràcies al seu
vestit verd, igual que el color de la paret, hagués passat desapercebut pel
vigilant, si aquest no hagués caigut rendit a la seva cadira de la sala quatre.
Roberto es
passeja durant una estona per la sala vint, no surt d’aquesta i admira, tant com
pot, totes les obres de Saudek. Hem de creure que l’autor estaria orgullós de
veure que algú és capaç de desafiar la llei només per observar les seves
creacions en solitari, en tranquil·litat, sense soroll ni gent acabalada fent
veure que hi entén molt, d’art.
Al cap d’una
estona, s’atura davant Walkman i intenta endevinar per què Saudek ha titulat
aquesta obra així. No li falten recursos, però li poden les ganes. Els seus
ulls no arriben a mirar més enllà del centre de la foto. No aconsegueix veure-li ni
els lletjos peus ni el cabell enfosquit. L’estreta cintura i els formosos
malucs són una frontera més forta que la que separa països en guerra. Per molt esforç
que hi apliqui, no és prou hàbil per pujar la mirada i xocar contra un mur esquinçat,
o per abaixar-la fins tocar un terra enrajolat. Aquell centre, aquelles
formes, aquell àpat tan gustós el fan embogir. Qui sap si això és el que volia
Saudeck. Qui sap si l’autor s’excitaria en veure com l’espectador queda
absorbit per la imatge. Qui sap si Roberto està veient la dona de l’obra o si,
per contra, extrapola aquelles natges i només veu les seves amants perdudes,
aquelles a qui mai va poder veure nues.
La música sona,
són les nou del matí. El vigilant obre els ulls en sentir la melodia que,
puntualment, l’ordinador fa ressonar per tot el recinte. Roberto encara és
allà davant, completament nu, s’ha adormit després de fer l’amor amb les dones
dels seus somnis.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada