dimarts, 30 de juny del 2015

Relat de rituals

Va ocórrer una nit d’estiu d’ara ja fa molts anys, d’una sotragada el pare va prendre els papers on jo tot ho anotava.
Ell anava mamat, la mare jeia a terra. Cada una de les seves paraules verbalitzaven l'odi de qui ha perdut l'esperança en el seu fill. Amb un ull crític i l’altre buscant l’estabilitat èbria, humiliava cada una de les frases que jo havia escrit en aquelles llibretes brutes, llardoses, plenes d’oli llefiscós; tan summament poètiques mai ningú hauria pogut estripar-les. Ningú a excepció d’ell, que portava una turca considerable.
Es va aixecar com va poder i va començar un ritus poc satànic, molt humiliant, totalment desconcertant per un nen com era jo, en aquella època. Llibreta en mà recitava els meus pensaments més íntims, més propers, més colpidors. Ho feia amb el somriure sorneguer de qui se sent superior i es veu amb coratge de desfibrar qualsevol cos.
Després de cada oració, una sentència, letal, directa. Jo no podia contenir les llàgrimes, però ell no les veia, tampoc la mare que dormia al ras tranquil·lament, sota la fresca que el jardí mullat podia oferir a aquelles hores. La gespa humida és un bàlsam, sovint em deien uns; mentre d’altres em privaven que m’hi estirés per sobre, com si fos un escarabat que es gira per rascar-se l’esquena. Ja veuràs com et picarà, la gespa és així, pica i molesta.

Però a mi el que em molestava era veure el meu pare amb la seva llança, escapçant una figura tan pròxima a mi com jo mateix.